T.14 Comerç internacional

El comerç internacional és el flux d'entrada(Importar) i sortida(Exportar) de béns i serveis del nostre país i la resta del món.

Per què? No disposem de prous recursos ja que les matèries primeres es localitzen en països que no són els productors de béns elaborats, el cost d'algun factor de producció és més baix a fora (mà d'obra, deslocalització...), la demanda prefereix comprar productes de fora per ser més barat, de millor qualitat i hi hagi més varietat de productes.

-El comerç internacional porta a l'ESPECIALITZACIÓ: cada país acaba produint allò que sap fer millor (té un avantatge competitiu)

.Especialització: Arrel de totes les importacions i exportacions què hi ha, els països acaben decidint produir allò què saben fer millor, l'anomenada especialització, ja què el que no saben fer ja ho poden importar d'altres països a menor preu.

Exterior: És el comerç entre països que comparteixen una mateixa unió duanera. (ex. Estats Units --> Espanya)

HI ha dos pensaments:

El proteccionisme:

-Pretén fomentar o protegir l'indústria pròpia: Recaptar ingressos públics.

-Com a mesures vol posar aranzels que són els impostos per a l'importació.

-Vol encarir el producte importat.

-Protegeix la competitivitat del producte propi amb quotes o contingents limitant la quantitat que entra. L'Estat subvenciona un producte propi per millorar la competitivitat del producte i una barrera no aranzelària amb normatives de control de qualitat molt estrictes.  

El lliure comerç:

-Volen més varietat de productes.

-La especialització en cada país en allò que té un avantatge competitiu.

-Augment de la competència.

- Millora de l'eficiència.

Mercat de divises: conjunt de relacions d'OFERTA i DEMANDA de monedes estrangeres.

Factors que l'afecten: convertibilitat entre monedes i les comissions de canvi: intermediaris.

1€=1'29$  

1$=0'77€

Tipus de canvi:

Canvi central: Oficial que han marcat les autoritats a l'inici. (REAVALUACIÓ, DEVALUACIÓ)

Canvi de mercat: cotització de la moneda degut a la relació entre oferta i demanda en el mercat.